Koncepcja pracy Przedszkola Samorządowego w Mikorzynie
O przedszkolu » Koncepcja pracy Przedszkola Samorządowego w Mikorzynie
- Priorytet przedszkola
- Wizja przedszkola
- Misja przedszkola
- Cel ogólny
- Cele szczegółowe
- Kryterium sukcesu
- Planowane działania w okresie najbliższych lat
- Metody pracy
- System diagnozowania osiągnięć dziecka
- System obserwowania osiągnięć nauczycieli
- Zasady współpracy z rodziną
- Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym
- Współpraca przedszkola z instytucjami wspierającymi naszą działalność
"Nie ma w życiu beznadziejnych sytuacji, są tylko ludzie,
którzy stali się bezradni wobec nich"
Clark Boothurce
1) Priorytet przedszkola
Wychowanie dziecka zaradnego, przedsiębiorczego, kreatywnie optymistycznie myślącego, które potrafi współdziałać z innymi.
2) Wizja przedszkola
- Wychowujemy dzieci jako optymistów.
- Tworzymy warunki wychowawcze i edukacyjne, zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci zgodnie z ich indywidualnymi predyspozycjami ( tempem, zakresem potrzeb, upodobaniami, rodzajem inteligencji).
- Tworzymy warunki do wszechstronnego rozwoju aktywności: społecznej, językowej, poznawczej, artystycznej, ruchowej i zdrowotnej.
- Dzieci są twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju.
3) Misja przedszkola
W naszym przedszkolu:
- dostarczamy dzieciom miłych wspomnień na całe życie,
- szanujemy i przestrzegamy prawa dziecka,
- każde dziecko jest dla nas ważne, kochane, traktowane indywidualnie i podmiotowo,
- pomagamy dzieciom w pozytywnym postrzeganiu siebie i rozumieniu swoich uczuć,
- wychowujemy naszych wychowanków na kreatywnych i pełnych fantazji przedszkolaków,
- jesteśmy otwarci na propozycję i współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- służymy pomocą w razie trudności wychowawczych,
- przywiązujemy dużą wagę do świąt rodzinnych,
- zapewniamy potrzebę swobodnej i bezpiecznej zabawy,
- organizujemy różnorodne i atrakcyjne zajęcia: wycieczki, wyjazdy do kina i teatrów, pikniki i uroczystości przedszkolne,
- prowadzimy działania mające na celu wyrównanie szans edukacyjnych wszystkich dzieci,
- zapewniamy wszechstronny rozwój każdego dziecka.
4) Cel ogólny
Rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości, nauczanie jak radzić sobie w różnych sytuacjach, jak rozwijać zainteresowania i talenty.
5) Cele szczegółowe
- wspieranie uzdolnień oraz wspomaganie rozwoju dziecka poprzez diagnozowanie i rozwijanie inteligencji wielorakich,
- wychowanie, w ścisłej współpracy z rodzicami, dzieci przejawiających optymistyczne cechy charakteru jak: empatia, dobroć, życzliwość, otwartość, zaradność, samodzielność, kreatywność, wiarę we własne możliwości,
- rozwijanie umiejętności przeżywania sukcesów, a także radzenia sobie z porażkami,
- tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku przedszkolnym i rodzinnym, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
- angażowanie rodziców do realizacji zadań przedszkola,
- zapewnienie odpowiedniej bazy i wyposażenie przedszkola,
- promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
6) Kryterium sukcesu
Nasz przedszkolak:
- wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci
- wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola
- wzrost skuteczności pracy przedszkola
- upowszechnienie i akceptacja praw dziecka
- zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem
- zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole
- wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych
- upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku
7) Planowane działania w okresie najbliższych lat
- doskonalenie procedur wspomagania rozwoju dziecka, w tym obserwacje, badanie gotowości do nauki w szkole,
- zajęcia wspomagające dla dzieci 5-letnich, indywidualizacja oddziaływań,
- zajęcia indywidualne dla dzieci 4-letnich wspomagające rozwój,
- poszerzenie form współpracy z rodzicami,
- kontynuacja działań i wykorzystywanie projektów własnych i realizacji programu "Optymistyczne Przedszkole”.
8) Metody pracy
- metoda prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej - dziecięca matematyka,
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne,
- opowieść ruchowa,
- gimnastyka ekspresyjna R. Labana,
- pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA,
- gimnastyka mózgu P. Dennisona (kinezjologia edukacyjna),
- Metoda Dobrego Startu,
- relaksacja,
- techniki parateatralne, bajkoterapia,
- zabawy paluszkowe.
Nauczyciele realizują w poszczególnych grupach roczny plan pracy, program wychowawczy, innowację pedagogiczną "Optymistyczne Przedszkole".
9) System diagnozowania osiągnięć dzieci
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, dokumentowanie wyników obserwacji,
- przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
- teczek prac i innych dokumentów,
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- albumy, kroniki,
- materiały reportażowe (zdjęcia, filmy, itp.),
- rozmowy.
10) System obserwowania osiągnięć nauczycieli
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli. Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocena), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie: ankiet , rozmów z nauczycielami, rodzicami; obserwacji przeprowadzonych zajęć przez nauczycieli, obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw, innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
System informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
- nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
- nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
- rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica.
11) Zasady współpracy z rodziną
- zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
- zebrania grupowe,
- zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
- konsultacje indywidualne,
- prowadzenie kącika dla rodziców ( informacje, eksponowanie prac),
- organizacja dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców,
- organizacja szkoleń, warsztatów integracyjnych dla rodziców,
- organizacja uroczystości,
- włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych,
- konkursy, wycieczki,
- angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.
12) Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym
Poszerzenie kontaktów, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci i placówki.
Przedszkole systematycznie współpracuje z:
- Zespołem Szkół w Mikorzynie im. Jana Pawła II,
- biblioteką szkolną,
- Radą Sołecką,
- Kołem Gospodyń Wiejskich,
- Związkiem Emerytów i Rencistów.
13) Współpraca przedszkola z instytucjami wspierającymi naszą działalność
- Urzędem Miasta (akcje, konkursy, sprawy organizacyjne),
- Komendą Powiatową Policji - bezpieczeństwo,
- Strażą Pożarną - bezpieczeństwo,
- Muzeum Ziemi Kępińskiej,
- Biblioteką Miejską i Powiatową,
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
- Sanepidem,
- Klubem Seniora w Kępnie,
- włączenie się w organizowanie na terenie miasta przedsięwzięć kulturalnych, konkursów oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym.
Koncepcja pracy Przedszkola Samorządowego w Mikorzynie wchodzi w życie 3 września 2010 r.