Koncepcja pracy Przedszkola Samorządowego w Mikorzynie

O przedszkolu » Koncepcja pracy Przedszkola Samorządowego w Mikorzynie

  1. Priorytet przedszkola
  2. Wizja przedszkola
  3. Misja przedszkola
  4. Cel ogólny
  5. Cele szczegółowe
  6. Kryterium sukcesu
  7. Planowane działania w okresie najbliższych lat
  8. Metody pracy
  9. System diagnozowania osiągnięć dziecka
  10. System obserwowania osiągnięć nauczycieli
  11. Zasady współpracy z rodziną
  12. Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym
  13. Współpraca przedszkola z instytucjami wspierającymi naszą działalność

"Nie ma w życiu beznadziejnych sytuacji, są tylko ludzie,
którzy stali się bezradni wobec nich"

Clark Boothurce

1) Priorytet przedszkola

Wychowanie dziecka zaradnego, przedsiębiorczego, kreatywnie optymistycznie myślącego, które potrafi współdziałać z innymi.

2) Wizja przedszkola

  1. Wychowujemy dzieci jako optymistów.
  2. Tworzymy warunki wychowawcze i edukacyjne, zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci zgodnie z ich indywidualnymi predyspozycjami ( tempem, zakresem potrzeb, upodobaniami, rodzajem inteligencji).
  3. Tworzymy warunki do wszechstronnego rozwoju aktywności: społecznej, językowej, poznawczej, artystycznej, ruchowej i zdrowotnej.
  4. Dzieci są twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju.

3) Misja przedszkola

W naszym przedszkolu:

  • dostarczamy dzieciom miłych wspomnień na całe życie,
  • szanujemy i przestrzegamy prawa dziecka,
  • każde dziecko jest dla nas ważne, kochane, traktowane indywidualnie i podmiotowo,
  • pomagamy dzieciom w pozytywnym postrzeganiu siebie i rozumieniu swoich uczuć,
  • wychowujemy naszych wychowanków na kreatywnych i pełnych fantazji przedszkolaków,
  • jesteśmy otwarci na propozycję i współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
  • służymy pomocą w razie trudności wychowawczych,
  • przywiązujemy dużą wagę do świąt rodzinnych,
  • zapewniamy potrzebę swobodnej i bezpiecznej zabawy,
  • organizujemy różnorodne i atrakcyjne zajęcia: wycieczki, wyjazdy do kina i teatrów, pikniki i uroczystości przedszkolne,
  • prowadzimy działania mające na celu wyrównanie szans edukacyjnych wszystkich dzieci,
  • zapewniamy wszechstronny rozwój każdego dziecka.

4) Cel ogólny

Rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości, nauczanie jak radzić sobie w różnych sytuacjach, jak rozwijać zainteresowania i talenty.

5) Cele szczegółowe

  • wspieranie uzdolnień oraz wspomaganie rozwoju dziecka poprzez diagnozowanie i rozwijanie inteligencji wielorakich,
  • wychowanie, w ścisłej współpracy z rodzicami, dzieci przejawiających optymistyczne cechy charakteru jak: empatia, dobroć, życzliwość, otwartość, zaradność, samodzielność, kreatywność, wiarę we własne możliwości,
  • rozwijanie umiejętności przeżywania sukcesów, a także radzenia sobie z porażkami,
  • tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku przedszkolnym i rodzinnym, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
  • angażowanie rodziców do realizacji zadań przedszkola,
  • zapewnienie odpowiedniej bazy i wyposażenie przedszkola,
  • promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.

6) Kryterium sukcesu

Nasz przedszkolak:

  • wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci
  • wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola
  • wzrost skuteczności pracy przedszkola
  • upowszechnienie i akceptacja praw dziecka
  • zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem
  • zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole
  • wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych
  • upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku

7) Planowane działania w okresie najbliższych lat

  • doskonalenie procedur wspomagania rozwoju dziecka, w tym obserwacje, badanie gotowości do nauki w szkole,
  • zajęcia wspomagające dla dzieci 5-letnich, indywidualizacja oddziaływań,
  • zajęcia indywidualne dla dzieci 4-letnich wspomagające rozwój,
  • poszerzenie form współpracy z rodzicami,
  • kontynuacja działań i wykorzystywanie projektów własnych i realizacji programu "Optymistyczne Przedszkole”.

8) Metody pracy

  • metoda prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej - dziecięca matematyka,
  • Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne,
  • opowieść ruchowa,
  • gimnastyka ekspresyjna R. Labana,
  • pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA,
  • gimnastyka mózgu P. Dennisona (kinezjologia edukacyjna),
  • Metoda Dobrego Startu,
  • relaksacja,
  • techniki parateatralne, bajkoterapia,
  • zabawy paluszkowe.

Nauczyciele realizują w poszczególnych grupach roczny plan pracy, program wychowawczy, innowację pedagogiczną "Optymistyczne Przedszkole".

9) System diagnozowania osiągnięć dzieci

Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:

  • przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
  • szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
  • informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
  • półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
  • bieżące wspieranie rozwoju dzieci, dokumentowanie wyników obserwacji,
  • przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

  • prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
  • teczek prac i innych dokumentów,
  • arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
  • albumy, kroniki,
  • materiały reportażowe (zdjęcia, filmy, itp.),
  • rozmowy.

10) System obserwowania osiągnięć nauczycieli

Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli. Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocena), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie: ankiet , rozmów z nauczycielami, rodzicami; obserwacji przeprowadzonych zajęć przez nauczycieli, obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw, innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.

System informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:

  • nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
  • nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
  • informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
  • rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica.

11) Zasady współpracy z rodziną

  • zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
  • zebrania grupowe,
  • zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
  • konsultacje indywidualne,
  • prowadzenie kącika dla rodziców ( informacje, eksponowanie prac),
  • organizacja dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców,
  • organizacja szkoleń, warsztatów integracyjnych dla rodziców,
  • organizacja uroczystości,
  • włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych,
  • konkursy, wycieczki,
  • angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.

12) Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym

Poszerzenie kontaktów, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci i placówki.

Przedszkole systematycznie współpracuje z:

  • Zespołem Szkół w Mikorzynie im. Jana Pawła II,
  • biblioteką szkolną,
  • Radą Sołecką,
  • Kołem Gospodyń Wiejskich,
  • Związkiem Emerytów i Rencistów.

13) Współpraca przedszkola z instytucjami wspierającymi naszą działalność

  • Urzędem Miasta (akcje, konkursy, sprawy organizacyjne),
  • Komendą Powiatową Policji - bezpieczeństwo,
  • Strażą Pożarną - bezpieczeństwo,
  • Muzeum Ziemi Kępińskiej,
  • Biblioteką Miejską i Powiatową,
  • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
  • Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
  • Sanepidem,
  • Klubem Seniora w Kępnie,
  • włączenie się w organizowanie na terenie miasta przedsięwzięć kulturalnych, konkursów oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym.

Koncepcja pracy Przedszkola Samorządowego w Mikorzynie wchodzi w życie 3 września 2010 r.

Ważne:
Dla Rodziców
Kontakt:
tel.: (62) 781 84 88
fax: (62) 781 84 88
e-mail: przedszkolemikorzyn@vp.pl
Przedszkole Samorządowe w Mikorzynie
Mikorzyn 50, 63-600 Kępno

NIP: 619 190 33 01