Program "Czyste powietrze wokół nas"
Aktualności » Archiwum aktualności » Aktualności z roku szkolnego 2015 / 2016 » Program "Czyste powietrze wokół nas"
W roku szkolnym 2015/2016 Przedszkole w Mikorzynie przystąpiło do realizacji programu ,,Czyste powietrze wokół nas” .
Założeniem programu było wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy, oraz wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
Program ten skierowany jest nie tylko do dzieci ale również ich rodziców i opiekunów, a jego głównym celem jest wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy oraz wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.
Cele programu:
· uczenie dzieci szacunku do otaczającego świata
· zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego
· wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymu papierosowego
· zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów
· zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażane na dym
· Pierwszą z form realizacji programu było zapoznanie rodziców z realizacją programu ,, Czyste powietrze wokół nas” i uzyskanie zgody na realizację programu.
Kolejną formą realizacji programu było przeprowadzenie cyklu zajęć dydaktycznych skierowany do dzieci, składający się z 5 zajęć dydaktycznych:
-,,Wycieczka po okolicy przedszkola”
-„Co i dlaczego dymi?”
-„Jak się czuję, kiedy dymi papieros?”
-,,Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?”
- ,,Jak unikać dymu papierosowego?”
Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły we wszystkich zaproponowanych formach zajęć.
Poszczególne zajęcia były skoncentrowane na pobudzeniu różnych form aktywności dziecka przez zabawy tematyczne, twórcze, grupowe. Na zajęciach dzieci wykonywały odpowiednie rysunki, których celem jest uświadomienie szkodliwości dymu papierosowego, ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne przy akompaniamencie muzycznym, uświadamiające, iż oddychanie świeżym powietrzem jest zdrowe. W formie pantomimy naśladowały zachowanie osób niepalących i palących, projektowały własne znaczki zakazu mówiące o szkodliwości palenia tytoniu.
W wyniku tych zajęć dzieci usystematyzowały swoją wiedzę na temat szkodliwości dymu nikotynowego, dowiedziały się w jaki sposób można i trzeba zachowywać się, gdy narażonym się jest na wdychanie dymu z papierosa.
Zajęciom towarzyszyła sylweta dinozaura „Dinusia”, która pomagała dzieciom w rozwiązywaniu stawianych zadań, uczyła współdziałania w zespole i odpowiedzialności za wykonanie wspólnych prac.
Dzięki tym zajęciom dzieci zwiększyły wiedzę dotyczącą szkodliwości dymu, obserwowały podczas wycieczki źródła dymu, projektowały własny znaczek ,,Nie pal przy mnie" ,rysowały różne źródła dymu, zapoznały się z postacią Danusia i nauczyły się jego piosenki.
Podczas realizacji tego tematu dzieci wzbogaciły swoją wiedzę na temat szkodliwości palenia papierosów, miały okazję poznać, w jaki sposób mogą czuć się, gdy ktoś obok nich pali papierosy. Dzieci wykonały prace plastyczną „Kwiaty w ogrodzie”.
Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy?
Dzieci poznały historie Danusia, który wybrał się na wycieczkę pociągiem, miały okazję aby wypowiedzieć się na temat odczuć smoka podczas przebywania w zadymionym wagonie i w wagonie, w którym nikt nie palił papierosów. Następnie dzieci wykonały portret Dinusia.
Jak unikać dymu tytoniowego?
Podczas ostatnich zajęć dzieci zwiększyły swoją wiedzę na temat umiejętności zachowania się, gdy znajdą się w pomieszczeniach zadymionych, a także umiejętność radzenia sobie w sytuacjach, w których dorośli palą papierosy. Dzieci wykonywały znaczki z zakazem palenia.
Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły we wszystkich zajęciach. Proponowane zabawy ruchowe, tematyczne inspirowały dzieci do działań, których efektem były prace plastyczne wykonane przez dzieci. Ponadto podczas trwania zajęć dzieci usystematyzowały swoją wiedzę na temat szkodliwości palenia i wiedzą w jaki sposób zachować się, gdy w ich obecności ktoś pali papierosa.
Pozytywne efekty:
-wzrost kompetencji dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, w których inni palą papierosy,
-zwiększenie świadomości rodziców na temat znaczenia ich roli w rozwoju zdrowotnym dzieci, a w szczególności w profilaktyce antytytoniowej,
-zwiększenie umiejętności rodziców w zakresie wspierania dzieci w sytuacjach społecznych, w których narażone są na ekspozycję dymu tytoniowego,
-podjęcie przez rodziców decyzji na temat utrzymywania efektów programu w czasie i po jego realizacji,
- poszerzenie oferty programowej przedszkola,
- satysfakcja nauczyciela z efektów prowadzonych działań,
-przedszkole zyskało miano placówki promującej profilaktykę antytytoniową.