Program profilaktyczny Przedszkola Samorządowego w Mikorzynie.
O przedszkolu » Program profilaktyczny Przedszkola Samorządowego w Mikorzynie.
Program profilaktyczny
Przedszkola Samorządowego w Mikorzynie.
PLAN PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO
I. WSTĘP
II. CELE PROGRAMU
III. ADRESACI PROGRAMU
IV. BLOKI TEMATYCZNE PROGRAMU
V. CHARAKTERYSTYKA BLOKÓW TEMATYCZNYCH
VI. METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU
VII. EWALUACJA PROGRAMU
WSTĘP
Przedszkole to „placówka przeznaczona dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat, wspomagająca indywidualny rozwój, zapewniająca opiekę odpowiednią do potrzeb dziecka oraz przygotowująca do nauki w szkole” (Źródło: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej, Dz. U. Nr 61, poz. 624). Zadaniem przedszkola jest zapewnienie dzieciom właściwych warunków rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego, jak i również przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Ponadto przedszkole poza edukacją i wychowaniem dzieci, powinno także prowadzić działania profilaktyczne, tzn. zapewniające dzieciom zdrowie i bezpieczeństwo w każdym podejmowanym działaniu. Wiek przedszkolny to specyficzny okres w życiu dziecka, mający istotny wpływ na zmiany zachodzące w jego indywidualnym rozwoju. Profilaktyka w przedszkolu ma zapobiegać wszelkim niepożądanym zjawiskom w rozwoju dziecka. Działaniem profilaktycznym będzie każde pozytywne oddziaływanie pedagogiczne, utrwalające wartościowe cechy, a zapobiegające powstawaniu niepożądanych zachowań. Niniejszy program profilaktyczny przedszkola ma za zadanie uświadomić dzieci w wieku przedszkolnym o istniejących w życiu ludzkim zagrożeniach oraz wyposażyć je w umiejętność radzenia sobie z nimi. Obowiązkiem każdej osoby dorosłej, zwłaszcza nauczycieli jest stwarzanie każdego dnia warunków sprzyjających kształtowaniu postaw odpowiedzialności za życie własne oraz innych.
CELE PROGRAMU
· Uświadomienie dzieci o istniejących w życiu zagrożeniach.
· Wykształcenie umiejętności skutecznego radzenia sobie w sytuacji zagrożenia.
· Rozróżnianie dobra od zła.
· Zdawanie sobie sprawy z niebezpieczeństwa wynikającego z niewłaściwego postępowania z przypadkowych spotkań z nieznajomym.
· Utrwalenie zasad, np. prawidłowego poruszania się po drodze oraz wewnątrzprzedszkolnych, np. właściwego korzystania z placu zabaw.
· Uczenie się odpowiedzialności nie tylko za siebie, ale innych.
· Upowszechnienie wiedzy o zdrowiu i zasadach mu sprzyjających (promocja zdrowego stylu życia).
· Tworzenie warunków służących sprawności i aktywności fizycznej dzieci.
· Rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania z rówieśnikami oraz najbliższym środowiskiem.
· Podkreślenie szkodliwego wpływu na organizm różnego rodzaju używek.
· Poszerzenie wiedzy na temat praw i obowiązków dziecka.
· Zapobieganie oraz potępianie agresji i przemocy.
· Kształtowanie nawyków higienicznych, stosowanie zasad kulturalnego zachowania się na co dzień.
PROGRAM PRZEZNACZONY DLA:
· dzieci 3, 4, 5, 6 – letnie uczęszczające do przedszkola objętego programem,
· nauczyciele zatrudnieni w placówce,
· rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola objętego programem.
BLOKI TEMATYCZNE PROGRAMU.
1. BEZPIECZEŃSTWO NA CO DZIEŃ.
2. ZDROWE ODŻYWIANIE.
3. HIGIENA NA CO DZIEŃ.
4. RUCH W ŻYCIU CZŁOWIEKA.
5. ZAGROŻENIA ZE ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO.
6. DYMY- SZKODLIWY WPŁYW NA ORGANIZM DZIECKA.
7. KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA.
8. PRZEMOC I AGRESJA.
CHARAKTERYSTYKA BLOKÓW TEMATYCZNYCH
Charakterystyka bloku tematycznego.
1. BEZPIECZEŃSTWO NA CO DZIEŃ:
Zamierzone cele operacyjne
Dziecko :
- rozumie poj. „bezpieczeństwo”
- wykazuje znajomość imienia, nazwiska oraz własnego adresu zamieszkania
- wykazuje znajomość imion i nazwisk rodziców / opiekunów
- zna zasady bezpiecznego poruszania się po drodze
- rozróżnia podstawowe znaki drogowe
- stosuje się do sygnalizacji świetlnej
- wie, jakie są numery telefonów alarmowych (997, 998, 999, 112)
- orientuje się, do kogo może zwrócić się o pomoc (np. do policjanta)
- przestrzega zasad ustalonych w grupie przedszkolnej
- stosuje się do zasad bezpiecznego korzystania z placu zabaw/ sprzętu/ zabawek
- nie oddala się samo od grupy przedszkolnej
- nie bawi się przedmiotami niebezpiecznymi
- przewiduje sytuacje zagrażające bezpieczeństwu/ życiu oraz ich konsekwencje
- wykazuje nieufność w stosunku do osób nieznajomych,
- samodzielnie i bezpiecznie organizuje sobie czas wolny
- gości w przedszkolu, np. policjanta, strażaka
- wie, że opiekę nad nim sprawuje osoba dorosła
2. ZDROWE ODŻYWIANIE:
- poznaje schemat piramidy zdrowego żywienia
- orientuje się w zasadach zdrowego stylu odżywania
- dostrzega związek pomiędzy zdrowiem a chorobą
- przezwycięża niechęć do spożywania niektórych potraw
- myje owoce i warzywa przed spożyciem
- stosuje zasady savoir – vivr ‘u (poprawnie posługuje się sztućcami, nie rozmawia podczas posiłków, nie spieszy się podczas jedzenia, dba o estetykę stołu).
3. HIGIENA NA CO DZIEŃ:
- poznaje i rozumie pojęcie, „higieniczny tryb życia”
- wyróżnia przybory niezbędne do utrzymania higieny osobistej
- stosuje higienę na co dzień: * myje ręce przed / po posiłku, po skorzystaniu z toalety, po kontakcie z rożnymi przedmiotami, zwierzętami i in. * dba o czystość własnego ciała * dba o czystość ubrania / bielizny * używa wyłącznie swoich przyborów toaletowych * utrzymuje porządek otoczenia wokół siebie * rozumie istotę wypoczynku * wykazuje wrażliwości na nadmierny hałas * podkreśla rolę codziennych ćwiczeń fizycznych * uczy się podstawowych umiejętności relaksacji * wie, o konieczności umiejętnego korzystania z chusteczek higienicznych * zasłania usta podczas kaszlu / kichania * wie, o potrzebie przebywania w wywietrzonych pomieszczeniach
4. RUCH W ŻYCIU CZŁOWIEKA:
- rozumie znaczenie aktywności ruchowej, sportu w życiu
- posługuje się pojęciem „zdrowie”
- bierze aktywny udział w zajęciach ruchowych, gimnastykuje się
- uprawia sporty (gra w piłkę, bieganie, itp.)
- ubiera się odpowiednio do warunków atmosferycznych
- chodzi na spacery
5. ZAGROŻENIA ZE ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO:
- wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych
- nie dotyka obcych zwierząt
- wie, że nie należy karmić zwierząt bez zgody dorosłych / drażnić zwierząt
- zna pozycję obronną, by uniknąć, np. pogryzienia
- zna wybrane rośliny i in. zagrażające życiu (np. grzyby, owoce trujące)
- nie spożywa potraw niewiadomego pochodzenia
- wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia, gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić
6. DYMY- SZKODLIWY WPŁYW NA ORGANIZM
- prezentuje właściwą postawę „Przeciw” - orientuje się w procesie uzależnienia człowieka od nikotyny (zna ich niekorzystny wpływ na organizm)
- wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych
7. KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA
- zna swoje prawa i obowiązki
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych
- obdarza uwagą inne dzieci i dorosłych
- jest odpowiedzialne za to, co robi
- w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach
- wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa
8. PRZEMOC I AGRESJA
- umie nazwać swoje uczucia
- odgrywa scenki sytuacyjne
- potrafi utożsamić się z inną osobą ( umiejętności empatyczne)
- reaguje na rożne formy agresji i przemocy
- rozumie znaczenie słowa „zgoda”, „kompromis”
- przestrzega zakazu przyjmowania różnych rzeczy, np. słodyczy od osób nieznajomych
- stara się być przyjazne dla otoczenia
METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU
METODY:
- podające (pogadanka, opowiadanie, historyjka obrazkowa, i in.)
- problemowe ( metody aktywizujące typu inscenizacja, drama, gry dydaktyczne, dyskusja, burza mózgów i in.)
- praktyczne (ćwiczenia i działania oparte na konkrecie, pokaz, symulacja, spotkania, i in.)
- eksponujące (np. film, i in.)
- programowane (z użyciem np. komputera i projektora)
FORMY:
- indywidualne
- zespołowe
- grupowe
EWALUACJA PROGRAMU
Oceny efektów wdrożenia programu profilaktycznego dokonuje się na Radzie Pedagogicznej na koniec roku szkolnego. Ewaluacja programu, polega na sporządzeniu krótkiego pisemnego sprawozdania z jego realizacji. Podstawę sprawozdania z realizacji programu będzie stanowiła: analiza dokumentów (np. plany miesięczne, realizacja podstawy programowej, zapis w dzienniku) - analiza wytworów pracy dzieci i stopnia ich zaangażowania - dodatkowe osiągnięcia, np. udział w konkursie.
Program profilaktyczny Przedszkola Samorządowego w Mikorzynie wchodzi w życie: 03 listopada 2016 r.