Program wychowawczy Przedszkola Samorządowego w Mikorzynie
O przedszkolu » Program wychowawczy Przedszkola Samorządowego w Mikorzynie
Program podzielony jest na tematy, które obejmują problematykę społeczną i dostarczają dziecku podstaw do prawidłowego funkcjonowania w życiu:
- ja jestem cząstką świata,
- ja i moja:
- rodzina,
- przedszkole,
- miasto,
- prawa.
Są to tematy sprzyjające kształtowaniu i zdobywaniu zdolności do rozwoju, rozumienia, przeżywania, odkrywania i tworzenia rzeczywistości i świata wartości dziecka.
Do głównych założeń programu należą:
- wychowanie dzieci w naszej placówce odbywa się na zajęciach poprzez specjalnie dobrane treści nauczania, przez zabawy, opowiadanie bajek, wyrabianie nawyków i postaw. Szczególnie ważne jest dawanie przykładu przez wszystkich dorosłych, z którymi dziecko ma kontakt,
- wszyscy nauczyciele i cały personel zwraca uwagę na kontakty między dziećmi, starając się, stwarzać wychowankom klimat współpracy i przyjaźni,
- uczenia optymizmu, dorośli muszą zacząć od siebie, dlatego nauczycielki i pracownicy przedszkola stale się doskonalą, uczą zasad komunikacji, właściwego chwalenia i krytykowania dzieci,
- stwarzanie sytuacji, w których dziecko lepiej pozna siebie i innych,
- obserwowanie, naśladowanie przez dzieci rówieśników i dorosłych z otoczenia,
- dokonywanie oceny zachowań innych oraz ustosunkowanie się emocjonalne do nich,
- kierowanie doświadczeniami i kreowanie przez nauczyciela sytuacji edukacyjnych,
- sprzyjających kształtowaniu pozytywnego, optymistycznego spojrzenia dziecka na świat oraz budowaniu obrazu samego siebie jako składnika osobowości człowieka,
- integracja dzieci, nauczycieli i rodziców we wspólnych zajęciach jako pomoc w porozumiewaniu się, lepszym wzajemnym poznaniu,
- lepsze poznanie dzieci przez ich rodziców,
- poznawanie przez rodziców sposobów wspomagania rozwoju dziecka i dróg porozumiewania się z nim,
- umożliwienie rodzicom i dzieciom spędzania wspólnego czasu w placówce,
- przeżywanie przez dzieci i rodziców wspólnej radości z przebywania ze sobą i wspólnych działań,
- poznanie werbalnych i pozawerbalnych środków komunikacji z dzieckiem, rodzicami i wychowawcą w trakcie spotkań integracyjnych.
Wprowadzenie tego programu do zajęć z rodzicami pomoże w integrowaniu rodziny, w rozwoju osobowości zarówno dzieci jak i rodziców. Wprowadzone wątki poezji dla dzieci i rodziców propagują treści humanistyczne, uwrażliwiając na zło i rozwijając potrzebę dobra.
Cele programu
Głównym celem programu jest uczenie dziecka pozytywnego stosunku do otaczającego go świata oraz przezwyciężania lęku przed nowymi i nieznanymi bodźcami, dzięki czemu dziecko będzie się wszechstronnie rozwijać, zgodnie z jego możliwościami.
Cele szczegółowe to:
- Wyrabianie w dzieciach postawy optymizmu i poczucia pewności siebie.
- Wyrabianie cech charakteru optymistycznego wychowanka.
- Nauczenie dzieci jak wyrażać swoje uczucia i jak nad nimi panować.
- Budowanie pozytywnego obrazu własnego "Ja".
- Okazywanie uczuć pozytywnych (miłość, szacunek) w stosunku do swojej rodziny.
- Rozróżnianie, nazywanie emocji własnych i innych.
- Poznawanie siebie, innych, wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości.
- Uodpornienie na różne codzienne przykrości i niepowodzenia.
- Podejmowanie próby samooceny oraz oceny zachowań innych ludzi. Poszerzenie związków z otaczającym światem. Rozwijanie u dziecka ocen wartościujących: dobra i zła.
- Rozbudzanie uczuć poznawczych, estetycznych i społeczno-moralnych.
- Umożliwienie wyrażania siebie za pomocą różnorodnych środków ekspresji (dramy, pantomimy, technik plastycznych).
Przykładowy plan działania
- Zaplanowanie i zorganizowanie spacerów i wycieczek.
- Zaplanowanie spotkań integracyjnych dla rodziców.
- Pedagogizacja rodziców (pogadanka) na temat: "Rozwój emocjonalno-społeczny i prawa dziecka w wieku przedszkolnym" - raz w roku.
- Opracowanie scenariuszy zajęć do wybranych tematów.
Sposoby realizacji i efekty w stosunku do dziecka
Stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających wykorzystaniu w działaniach zdobytej przez dziecko wiedzy i przeżyć emocjonalnych:
- Rozwijanie postawy otwartej, samodzielnej, przystosowanej do społecznych uwarunkowań otoczenia.
- Kontynuacja działań "Dziecko istotą społeczną" w różnych momentach życia przedszkolnego, we współpracy z innymi nauczycielami. Zastosowane metody to: aktywna praca z działaniem dzieci, drama i pantomima oraz metody aktywizujące.
W stosunku do rodziców:
Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców:
- udział rodziców w wycieczkach i wyjściach poza teren przedszkola,
- udział rodziców w spotkaniach integracyjnych.
Pedagogizacja rodziców poprzez udostępnienie i omówienie wybranych lektur psychologiczno-pedagogicznych.
W stosunku do nauczycieli:
- Zorganizowanie szkoleniowej rady pedagogicznej poszerzającej wiedzę z tej tematyki.
- Udostępnienie koleżankom wybranych scenariuszy zajęć.
- Przeprowadzenie warsztatów "Inteligencja emocjonalna"; "Jak wychować optymistę"; "Błędy wychowawcze rodziców".
Spodziewane efekty:
Najważniejszym z nich jest zrozumienie przez dziecko, że może zaspokoić własne potrzeby tylko w zgodzie z przyjętymi w danej społeczności normami i dzięki stosowaniu ich w codziennych sytuacjach.
Dzięki realizacji zaproponowanych programów dziecko:
- dostrzega potrzeby i uczucia drugiego człowieka,
- umie powściągać negatywne emocje w kontaktach z innymi ludźmi,
- ma rozbudzone poczucie własnej niepowtarzalności i godności,
- rozumie swoje zachowania i uczucia, dobrze czuje się w grupie przedszkolnej,
- jest wrażliwe na piękno, dobro, prawdę i miłość,
- poznaje własną tożsamość,
- ma rozbudzony pozytywny stosunek do siebie i do świata.
Program Wychowawczy Przedszkola Samorządowego w Mikorzynie wchodzi w życie 29 października 2011 r.