Wesołe zabawy z piłką.

Akcja "Ćwiczyć każdy może" » Wesołe zabawy z piłką.

Cel główny: Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej poprzez zabawę z wykorzystaniem piłki.

 Podstawa programowa:

Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

  • jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo, uczestniczy w zajęciach ruchowych. (5.3, 5.4).

- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się  z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.

  • Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć, to co mówią i czego oczekują. (1.1)
  • Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stara się współdziałać w zabawie i sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych (1.2)

 Dnia 05.03.2014r. grupa najmłodszych wychowanków 3-4 latków aktywnie uczestniczyła w zabawach ruchowych z przyrządem piłką. Były zabawy z elementem podskoku, rzutu ćwiczące mięśnie nóg, tułowia oraz koordynację wzrokowo- ruchową. Odbyły się takie zabawy jak: „Kangurki”, „Uciekaj od piłki”, „Rzuć piłkę do kolegi”, „Toczymy piłkę”, „Przysiad z piłką”, „Tańczące misie. Zabawy te odbyły się na świeżym powietrzu- boisku. Dzieci miały dużą swobodę i ogromną przestrzeń do  zabaw ruchowych. Wyzwoliły w nich wiele swobody i radości oraz stworzyły okazję do  wyrabiania ogólnej sprawności ruchowej.

SCENARIUSZ ZAJĘCIA RUCHOWEGO Z PRZYRZĄDEM PIŁKĄ.

 Temat: „ Wesołe zabawy z piłką”.

 Data: 05.03.2014r. (Środa).

 Grupa wiekowa: dzieci trzyletnie i czteroletnie.

 Miejsce: boisko

 Cel główny: Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej poprzez zabawę z wykorzystaniem piłki.

 Cele operacyjne. Dziecko:

- reaguje na sygnał słowny i dźwiękowy

- przestrzega reguł zabawy i określonych zasad

- przestrzega zasad bezpieczeństwa

- odczuwa radość z wykonywanych ćwiczeń i zadań

- potrafi bawić się z piłką

- stara się opanować piłkę

- ćwiczy grupy mięśniowe: ramion, nóg, tułowia

- usprawnia zwinność i szybkość, rzut i chwyt.

 Podstawa programowa:

- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

  • jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo, uczestniczy w zajęciach ruchowych. (5.3, 5.4).

- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się  z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.

  • Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć, to co mówią i czego oczekują. (1.1)
  • Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stara się współdziałać w zabawie i sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych (1.2)

 Metody i formy:

- pokaz

- działania praktyczne w terenie z przyrządem

- forma zabawowa, naśladowcza, grupowa, indywidualna

 Środki dydaktyczne: piłki, bębenek, liny.

 Przebieg zajęcia:

  1. Rozgrzewka z piosenką. Naśladowanie gestów, wspólny śpiew.

      „Głowa, ramiona, kolana, pięty, kolana pięty, kolana pięty.

            Głowa, ramiona, kolana, pięty, oczy, uszy, usta, nos”.

  1. „Uciekaj od piłki”. Zabawa orientacyjno – porządkowa.

     Piłki ułożone w rozsypce. Dzieci stoją oddalone od piłek. Na hasło- (jedno uderzenie w   

     bębenek), dzieci biegają między piłkami w różnych kierunkach. Po usłyszeniu 

     kolejnego sygnału ( trzy uderzenia w bębenek); oddalają się od piłek.

  1. „Kangurki”. Zabawa z elementem podskoku. Dzieci ustawione w dwóch szeregach twarzami do siebie. Oddalone ok. 3 m. od siebie. ( w oznaczonych miejscach). Jeden szereg trzyma piłkę między kolanami, ręce uniesione na wysokości klatki piersiowej. Podskoki w przód do momentu spotkania kolegi z drugiego rzędu. Podaje piłkę – kolega wykonuje to samo do wyznaczonego miejsca.
  1. „Rzuć piłkę do kolegi”. Zabawa z elementem rzutu. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej.  Dzieci ustawione w dwóch szeregach twarzami do siebie. Oddalone  ok. 1,5 m. od siebie.  Jeden szereg otrzymuje piłki, rzuca oburącz piłkę do kolegi stojącego naprzeciw, który stara się ją złapać . Następnie rzuca odwrotnie.
  1. „Toczymy piłkę”- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci podzielone na dwa zespoły. Dzieci stojąc w rozkroku, tocząc piłkę po trawie z ręki do ręki, wykonując szerokie ruchy, poruszając się do przodu. Po kilku ruchach- wyprost – uniesienie piłki nad głowę. Ćwiczenie powtarzamy dwa razy dla każdej z grup.
  1. „Przysiad z piłką”. Ćwiczenie mięśni nóg i tułowia z jednoczesnym utrzymaniem równowagi. Dzieci w parach trzymają się za ręce. Piłka położona na złączonych dłoniach. Dzieci jednocześnie wykonują pięć przysiadów, starając się by piłka nie wypadła z rąk. Komu piłka upadnie, kładzie ją z  powrotem na dłonie i kontynuuje ćwiczenie.
  1. „Tańczące misie”. Zabawa wyciszająca. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci ustawione parami trzymają się za ręce. Wkładają  piłkę „ trzymając” piłkę między brzuchami. Podnoszą raz jedną, raz drugą nogę w bok, kołysząc się na boki, tańcząc jak misie.
  1. Podziękowanie. „Piłka przyjaźni”. Dzieci stoją w kole, podając piłkę dziecku stojącemu obok. Wcześniej ustalenie kierunku podawania piłki.
  1. Powrót do przedszkola.

 

Ważne:
Dla Rodziców
Kontakt:
tel.: (62) 781 84 88
fax: (62) 781 84 88
e-mail: przedszkolemikorzyn@vp.pl
Przedszkole Samorządowe w Mikorzynie
Mikorzyn 50, 63-600 Kępno

NIP: 619 190 33 01