Zajęcia otwarte. Grupa 5-latków
Aktualności » Archiwum aktualności » Aktualności z roku szkolnego 2014 / 2015 » Zajęcia otwarte. Grupa 5-latków
Tematem zajęcia otwartego w grupie dzieci 4 - 5 letnich było:
"Woda wokół nas - eksperymentujemy z wodą".
Głównym celem zajęcia było: - Wykorzystywanie i tworzenie okazji do pogłębienia wiadomości na temat wody. Poznawanie właściwości i stanów skupienia wody, poprzez obserwacje, proste doświadczenia i wyciąganie wniosków.
Dzieci określały właściwości wody: Odpowiadały na postawione pytania: Jaka jest woda? Czy woda ma kolor? Czy woda ma smak? Czy woda pachnie?
Poznawały właściwości wody i jej trzech stanów skupienia poprzez doświadczenia wykonywane przez nauczyciela. Wytworzenie pary wodnej (lusterko przykładamy do pary unoszącej się z czajnika). Obserwacja zjawiska parowania wody gorącej; woda jako ciecz, płyn - przelewanie wody, lód- zaprezentowanie kostek lodu.
Nazywały zbiorniki wodne (kałuża, rzeka, morze):
- ułożenie ilustracji ze zbiornikami wodnymi według ich rzeczywistej wielkości (od najmniejszej do największej). Analiza słuchowa wyrazów: podział na głoski i sylaby, przeliczanie.
"Zbiorniki wodne" - Zabawa ruchowa z udziałem rodziców. Na hasło "kałuża"- tworzą się małe grupy- 3-4 osobowe, "rzeka"- tworzą się dwa rzędy (stojąc na przeciwko siebie dziecko - rodzic), morze- duże koło- wszyscy razem tworzą jedno duże koło i tworzymy falę- od przysiadu do wyprostu).
"Zdrowa i chora rzeka". Zaprezentowanie dwóch makiet "Zdrowej rzeki", "Chorej rzeki". Burza mózgów"-wypowiedzi dzieci: co stało się z tą rzeką, jaka była woda, co stało się z rybkami i roślinami, jak można pomóc zwierzętom roślinom żyjącym w tej rzece. Co trzeba zrobić z taką wodą .
Doświadczenie: Oczyszczanie wody - filtrowanie.-wykonanie doświadczenia- obserwowanie, wysuwanie wniosków.
"Bawimy się z kroplami wody"- każde dziecko + rodzic otrzymuje kopertę a w niej znajduje się 10 kropel wody. Dzieci przeliczają krople a następnie wykonują określone działania dotyczące dodawania i odejmowania na konkretach - kroplach a także określają położenie przedmiotów- kropel względem siebie ( nad, z prawej strony, na, z lewej strony, pod).
"W co zamienię krople wody"- praca twórcza, plastyczno - techniczna. Dzieci wrazz rodzicami naklejają krople na kartkę papieru i komponują poprzez dorysowanie, naklejanie papieru kolorowego i bibuły, tak by powstała jakaś postać, przedmiot, rzecz.
Pożegnanie. Zabawa relaksacyjna przy muzyce – dzieci wraz z rodzicami słuchają z zamkniętymi oczami muzyki z odgłosami wody. Nauczyciel upuszcza na dłonie dzieci i rodziców kropelki wody. Kto poczuje dotyk wody, otwiera oczy.