Zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych w terenie (park), zabawy z elementami współzawodnictwa, rywalizacja międzygrupowa (grupa 5-latków i 6-latków).
Akcja "Ćwiczyć każdy może" » Zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych w terenie (park), zabawy z elementami współzawodnictwa, rywalizacja międzygrupowa (grupa 5-latków i 6-latków).
Przybory: szarfy , woreczki, piłki
Miejsce: park
Obszar z podstawy programowej:
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
3. Jest sprawne fizycznie lub jest sprawne na swoje możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
4. uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej;
17 grudnia 2013 r. dzieci z grupy 6-latków i 5-latków uczestniczyły w zabawach ruchowych z elementami współzawodnictwa i rywalizacji z wykorzystaniem piłek, szarf, woreczków. Takiego rodzaju zabawy i gry terenowe dawały dzieciom okazję do wyrobienia ogólnej sprawności, przyczyniły się do kształtowania takich cech motorycznych jak: szybkość, zwinność, zręczność, poprzez naturalne użyteczne formy ruch. Rywalizacja wyzwoliła w dzieciach radość i swobodę, była dopingiem do intensywnego wysiłku fizycznego oraz uczyła umiejętności panowania nad swoimi emocjami podczas gier i zabaw z elementami współzawodnictwa.
SCENARIUSZ SPORTOWYCH ROZGRYWEK MIĘDZYGRUPOWYCH DZIECI 6,5,4- LETNICH
Grupy wiekowe: 6-latki, 4,5 - latki
Miejsce: boisko
Podstawa programowa:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
3) jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Cele ogólne:
- propagowanie zdrowego stylu życia poprzez uczestnictwo w różnych formach aktywności fizycznej,
- tworzenie atmosfery współdziałania i współpracy w zespole,
- wdrażanie do czynnego i aktywnego udziału w zabawach i zawodach sportowych,
- wdrażanie do przestrzegania reguł w zabawach i zawodach sportowych,
- integrowanie się dzieci z poszczególnych grup wiekowych,
- rozwijanie odporności emocjonalnej w sytuacjach zwycięstwa lub porażki.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- aktywnie uczestniczy w różnych formach aktywności ruchowej,
- współdziała w zabawach i zawodach sportowych,
- przestrzega ustalonych reguł,
- umie poradzić sobie z porażką,
- odczuwa radość płynącą z zabawy,
- potrafi opanować własny lęk i emocje.
Metody:
obserwacja, instrukcja, pokaz, zadań stawianych dziecku, ćwiczeń
Formy:
praca z całą grupą, indywidualna
Przybory:
piłki, woreczki, szarfy, skakanka, linka
Przebieg zajęcia:
Części zajęcia |
Zadania szczegółowe |
Opis zabaw. |
Uwagi organizacyjne. |
Część I wstępna |
Zbiórka na boisku w parku. Przywitanie. |
Dzieci podzielone na dwie grupy wiekowe (4,5-latki, 6- latki).
Dzieci stoją w kręgu i witają się w myśl hasła przewodniego „Ćwiczyć każdy może”. |
Ustawienie w szeregu |
Ustalenie regulaminu i zasad zachowania się podczas wykonywania ćwiczeń. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Podajmy sobie ręce”. Zabawa ruchowa „Naśladuj”. |
Dzieci ustawione w kole podaja sobie ręce i wspólnie śpiewają piosenkę. Dzieci naśladują ćwiczenia wykonywane przez wybrane dzieci z grup (podskoki, przysiady, skoki pajaca, marsz).
|
Poinformowanie dzieci o tym, jak trzeba wykonywać ćwiczenia. |
|
Część II Część właściwa udział dzieci w zabawach sportowych.
|
Zabawa orientacyjno - porządkowa „Dwa kolory”. |
Rozdzielenie drużyn wybranie kapitanów – podzielnie dzieci na 2 drużyny. |
Nauczyciele dzielą dzieci na dwie drużyny, każde dziecko musi zapamiętać miejsce w swojej drużynie. |
„Slalom” – pokonanie wyznaczonej trasy slalomem (bieg w obie strony). |
Po sygnale prowadzącego dzieci biegną do wyznaczonego celu. Po okrążeniu woreczka wracają do mety. Wygrywa ta drużyna, której najszybciej udało się wrócić na swoje miejsce. |
Nauczyciel daje znak do startu. |
|
Zabawa „Zanieś i przynieś woreczek” – pokonanie wyznaczonej trasy. |
Drużyny ustawione w rzędach. Pierwsze dziecko trzyma woreczek, zanosi go do wyznaczonego celu i wraca z powrotem bez woreczka. Po dotknięciu następne dziecko biegnie po woreczek i przekazuje go następnemu dziecku w drużynie. |
Kapitanowie drużyn zabierają woreczki. |
|
Zabawa „Podaj piłkę do tył”. |
Utworzenie przez dzieci zwartych dwóch rzędów. Podawanie piłki do tyłu i przejście ostatniego dziecka na początek rzędu. |
Po zakończeniu zabawy nauczycielki ustalają zwycięzców zabawy. |
|
Zabawa „Toczenie piłki”. |
Każda drużyna dostaje piłkę. Dzieci tworzą tunel przez rozstawienie nóg, toczenie piłki od pierwszego do ostatniego dziecka w drużynie. Ostatnie dziecko wraca na początek rzędu i powtarzamy dalej zabawę do ostatniego zawodnika. |
Wygrywa ta drużyna, która pierwsza zakończy zabawę. |
|
Zabawa „Rzuty do celu”. |
Każde dziecko z drużyny wykonuje rzut woreczkiem do koła utworzonego z szarfy.(Liczy się trafność rzutów.) Wygrywa drużyna, która najwięcej wrzuci woreczków. |
Każde dziecko z zespołu wykonuje jeden rzut woreczkiem. |
|
Zabawa „Skoki zająca”. |
Wybranie 5 dzieci z każdej grupy. Każde dziecko staje na starcie i z miejsca wykonuje skok w dal, nauczyciel mierzy odległość. |
Zabawę wykonuje każde z 5 dzieci. |
|
Zabawa „Skaczące piłki”.
Zabawa „Z woreczkiem na głowie” |
Każde dziecko z drużyny skacze do pachołka, okrąża go i biegnąc wraca z powrotem do grupy.
Dzieci przechodzą określoną trasę z woreczkiem na głowie, a następnie biorą do ręki i wracają przekazując woreczek koledze z drużyny, który wykonuje to samo ćwiczenie.
. |
Zabawę można utrudnić poprzez zwiększenie tempa.
Nauczyciel przekazuje dzieciom woreczki.
|
|
Część III końcowa |
Czynności organizacyjne.
|
Zbiórka. Podsumowanie konkurencji, powtórzenie hasła „Ćwiczyć każdy może”. Pożegnanie sportowe i powrót do przedszkola. |