Zabawy i ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem lasek i piłek.
Akcja "Ćwiczyć każdy może" » Zabawy i ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem lasek i piłek.
Miejsce: sala przedszkolna
Przybory: 2 piłki, laski, białe kartki A4, pisaki
Obszar z podstawy programowej:
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
3) jest sprawne fizycznie lub jest sprawne na swoje możliwości, jeżeli jest dzieckiemmniej sprawnym ruchowo;
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym,w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.
Grupa dzieci 6-letnich podczas wykonywania zestawu ćwiczeń i zabaw ruchowych w sali przedszkolnej korzystała przede wszystkim z takich przyrządów jak laski i piłki. Przybory te okazały się atrakcyjne dla dzieci, które z przyjemnością i z zaangażowaniem uczestniczyły w zabawach ruchowych. W trakcie zabaw dzieci doskonaliły między innymi umiejętność reagowania na określone hasła, sygnały dźwiękowe oraz symbole obrazkowe. Podczas zabaw z wykorzystaniem piłek, dzieci doskonaliły umiejętność celnego rzutu i poprawnego chwytu. Natomiast ćwiczenia ruchowe z laskami były pomocne w rozwijaniu równowagi, zwinności, ogólnej koordynacji ruchowej oraz kontroli nad własnym ciałem. Na zakończenie dzieci otrzymały kartkę papieru i pisak, który trzymały między palcami raz prawej stopy, raz lewej. Dzieci rysowały swoją głowę, oczy oraz buzię – uśmiechniętą bądź smutną wyrażając swój nastrój po skończonej zabawie.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA RUCHOWEGO DLA GRUPY 6 LATKÓW
Temat:Zabawy i ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem lasek i piłek.
Data: 29.01.2014r. (Środa)
Miejsce: sala przedszkolna
Cele ogólne:
1. Kształtowanie zdrowego trybu życia i rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej poprzez aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych z wykorzystaniem lasek i piłek.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- reaguje na umowne sygnały dźwiękowe i słowne
- rozumie polecenia ustawień (parami, w kole, swobodnie)
- wykonuje z zaangażowaniem ćwiczenia ruchowe
- przestrzega określonych zasad podczas zabawy
- doskonali umiejętność celnego rzutu i poprawnego chwytu
- samodzielnie przebiera się w strój do ćwiczeń
Treści programowe:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci; porozumiewanie się z dorosłymii dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych. Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w przedszkolu. Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych. W miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań. (Ad 1 p.1,2,3)
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku. Samodzielnie ubiera sięi rozbiera, dba o swoje rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież. (Ad 2 p.4)
3. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. Jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo. Uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grachw ogrodzie przedszkolnym, w parku. (Ad 5 p.3,4)
4. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. Rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektóww stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów. (Ad 13 p.4)
Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeńi symboli. (Ad 14 p.7)
Metody:
§ Słowna: objaśnienia, instrukcja słowna
§ Ruchowa
§ Poglądowa: obserwacja, przykład osobisty nauczyciela
§ Zadaniowa: działania praktyczne z przyrządami
Formy:
§ Zabawowa
§ Indywidualna, zespołowa, z całą grupą
Pomoce dydaktyczne:
§ 2 piłki
§ Laski – dla każdego dziecka jedna
§ Kołatka
§ Płyta CD z muzyką
§ Białe kartki A4 – po jednej dla każdego dziecka
§ Pisaki w różnych kolorach – po jednym dla każdego dziecka
Przebieg zajęcia:
Dzieci samodzielnie przebierają się w strój do ćwiczeń.
Część I
1. Zabawa na powitanie „Głowa, ramiona, kolana, pięty” - uruchamiająca duże grupy mięśniowe.
Dzieci stoją swobodnie, śpiewają piosenkę i pokazują poszczególne części ciała. Zaśpiewanie piosenki 2-3 razy w szybszym tempie.
„Głowa, ramiona, kolana, pięty
Kolana, pięty, kolana, pięty
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos.”
2. Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe.
Dzieci podskakują swobodnie w pojedynkę w rytm muzyki, na sygnał dźwiękowy (kołatka) spoglądają na symbol przedstawiony na obrazku, który oznacza, iż należy dobrać się w pary. Marsz w parach po obwodzie koła w rytm muzyki. Sygnał dźwiękowy (kołatka), dzieci spoglądają na symbol strzałek – oznaczający zmianę kierunku marszu.
Część II
3. Ćwiczenie tułowia – wzmacnianie mięśni grzbietu.
„Podawanie piłki górą”
Dzieci siedzą skrzyżnie w dwóch rzędach. Pierwsze osoby z każdego rzędu otrzymują piłkę. Na sygnał słowny, pierwsza osoba w rzędzie podaje piłkę górą do tyłu, nad głową, do następnego dziecka, itd. Gdy piłka zawędruje na koniec rzędu, ostatnie dziecko biegnie z piłką na początek, skąd podaje ją ponownie. Zabawa trwa tak długo, aż wszyscy w rzędzie powrócą na swoje miejsce.
Ćwiczenie tułowia – skłony boczne.
Dzieci stoją w rozkroku, trzymając laskę w prawej ręce, skierowaną w dół. Skłon tułowia w prawo – dotknięcie podłogi końcem laski – wyprost. Powtórzenie 4 razy w prawo, zmiana strony – lewa ręka – powtórzyć 4 razy.
Zabawa z chodzeniem na czworakach i z elementem równowagi.
Dzieci podzielone są na dwa zespoły chłopców oraz na 1 zespół dziewczynek. Chłopcy siedzą na piętach w dwóch szeregach naprzeciw siebie w dystansie około 5 kroków. Chłopcy trzymają w wyprostowanych przed sobą dłoniach laski, tworząc dwa tunele. W pierwszym tunelu dziewczynki idą pod laskami na czworakach, przechodząc do drugiego szeregu chłopców, gdzie przechodzą nad laskami, zachowując równowagę i ostrożność – nie można dotknąć laski. Powtórzenie ćwiczenia dwa razy, następnie zamiana miejsc dziewczyny-chłopcy.
Zabawa bieżna.
Dzieci dobierają się parami, odwracają się do siebie twarzą. Każda para trzyma w rękach jedną laskę. Dzieci ustawiają się tworząc dwa koła (wewnętrzne i zewnętrzne). Dzieci w rytm muzyki, krokiem dostawnym poruszają się po obwodzie koła. Gdy muzyka umilknie dzieci stają w bezruchu, gdy ponownie zagra muzyka następuje zamiana miejsc dzieci i bieg w przeciwnym kierunku.
Ćwiczenie tułowia – skręty.
Dzieci stoją w parach, tyłem do siebie. Podają sobie laskę z rąk do rąk, skręcając tułów do siebie, raz w prawo, raz w lewo. Powtórzenie ćwiczenia 5 razy na każdą stronę.
Zabawa skoczna.
Dzieci ustawiają się w dwóch rzędach. Na podłodze leżą ułożone w dwóch rzędach laski. Na polecenie nauczyciela dzieci przeskakują obunóż przez całą długość linii lasek, posuwając się w przód do drugiego końca, skacząc w bok raz z jednej strony, raz z drugiej. Powtórzenie ćwiczenia w przeciwnym kierunku.
Ćwiczenie celowości rzutu.
Dzieci siedzą w dwóch szeregach, zwrócone twarzami do siebie. Pierwsze dziecko z szeregu otrzymuje piłkę i po skosie rzuca do osoby naprzeciw, w ten sposób piłka wędruje na koniec dwuszeregu i wraca ponownie.
Część III
Zabawa „Puść, klaśnij, złap laskę”.
Dzieci stoją, trzymając dłońmi postawione pionowo, oparte jednym końcem o podłogę laski. Dziecko puszcza laskę, klaszcze jeden raz w dłonie, stara się chwycić laskę. Następnie próba zaklaśnięcia 2-3 razy i chwycenie laski.
1. Ćwiczenie przeciw płaskiej stopie.
Dzieci w siadzie skulnym podpartym trzymają pisak między palcami stóp jednej nogi, druga stopa przytrzymuje kartkę papieru. Dzieci rysują pisakiem koło – twarz, zmiana nogi – rysowanie oczu i buzi (uśmiechniętej lub smutnej – wyrażenie swojego nastroju po ćwiczeniach).
Dzieci po ćwiczeniach gimnastycznych zmieniają strój do ćwiczeń na ubranie.
ZOBACZ FILMY: