Wesołe zabawy z piłką.
Akcja "Ćwiczyć każdy może" » Wesołe zabawy z piłką.
Cel główny: Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej poprzez zabawę z wykorzystaniem piłki.
Podstawa programowa:
Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo, uczestniczy w zajęciach ruchowych. (5.3, 5.4).
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
- Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć, to co mówią i czego oczekują. (1.1)
- Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stara się współdziałać w zabawie i sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych (1.2)
Dnia 05.03.2014r. grupa najmłodszych wychowanków 3-4 latków aktywnie uczestniczyła w zabawach ruchowych z przyrządem piłką. Były zabawy z elementem podskoku, rzutu ćwiczące mięśnie nóg, tułowia oraz koordynację wzrokowo- ruchową. Odbyły się takie zabawy jak: „Kangurki”, „Uciekaj od piłki”, „Rzuć piłkę do kolegi”, „Toczymy piłkę”, „Przysiad z piłką”, „Tańczące misie. Zabawy te odbyły się na świeżym powietrzu- boisku. Dzieci miały dużą swobodę i ogromną przestrzeń do zabaw ruchowych. Wyzwoliły w nich wiele swobody i radości oraz stworzyły okazję do wyrabiania ogólnej sprawności ruchowej.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA RUCHOWEGO Z PRZYRZĄDEM PIŁKĄ.
Temat: „ Wesołe zabawy z piłką”.
Data: 05.03.2014r. (Środa).
Grupa wiekowa: dzieci trzyletnie i czteroletnie.
Miejsce: boisko
Cel główny: Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej poprzez zabawę z wykorzystaniem piłki.
Cele operacyjne. Dziecko:
- reaguje na sygnał słowny i dźwiękowy
- przestrzega reguł zabawy i określonych zasad
- przestrzega zasad bezpieczeństwa
- odczuwa radość z wykonywanych ćwiczeń i zadań
- potrafi bawić się z piłką
- stara się opanować piłkę
- ćwiczy grupy mięśniowe: ramion, nóg, tułowia
- usprawnia zwinność i szybkość, rzut i chwyt.
Podstawa programowa:
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo, uczestniczy w zajęciach ruchowych. (5.3, 5.4).
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
- Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć, to co mówią i czego oczekują. (1.1)
- Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stara się współdziałać w zabawie i sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych (1.2)
Metody i formy:
- pokaz
- działania praktyczne w terenie z przyrządem
- forma zabawowa, naśladowcza, grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: piłki, bębenek, liny.
Przebieg zajęcia:
- Rozgrzewka z piosenką. Naśladowanie gestów, wspólny śpiew.
„Głowa, ramiona, kolana, pięty, kolana pięty, kolana pięty.
Głowa, ramiona, kolana, pięty, oczy, uszy, usta, nos”.
- „Uciekaj od piłki”. Zabawa orientacyjno – porządkowa.
Piłki ułożone w rozsypce. Dzieci stoją oddalone od piłek. Na hasło- (jedno uderzenie w
bębenek), dzieci biegają między piłkami w różnych kierunkach. Po usłyszeniu
kolejnego sygnału ( trzy uderzenia w bębenek); oddalają się od piłek.
- „Kangurki”. Zabawa z elementem podskoku. Dzieci ustawione w dwóch szeregach twarzami do siebie. Oddalone ok. 3 m. od siebie. ( w oznaczonych miejscach). Jeden szereg trzyma piłkę między kolanami, ręce uniesione na wysokości klatki piersiowej. Podskoki w przód do momentu spotkania kolegi z drugiego rzędu. Podaje piłkę – kolega wykonuje to samo do wyznaczonego miejsca.
- „Rzuć piłkę do kolegi”. Zabawa z elementem rzutu. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej. Dzieci ustawione w dwóch szeregach twarzami do siebie. Oddalone ok. 1,5 m. od siebie. Jeden szereg otrzymuje piłki, rzuca oburącz piłkę do kolegi stojącego naprzeciw, który stara się ją złapać . Następnie rzuca odwrotnie.
- „Toczymy piłkę”- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci podzielone na dwa zespoły. Dzieci stojąc w rozkroku, tocząc piłkę po trawie z ręki do ręki, wykonując szerokie ruchy, poruszając się do przodu. Po kilku ruchach- wyprost – uniesienie piłki nad głowę. Ćwiczenie powtarzamy dwa razy dla każdej z grup.
- „Przysiad z piłką”. Ćwiczenie mięśni nóg i tułowia z jednoczesnym utrzymaniem równowagi. Dzieci w parach trzymają się za ręce. Piłka położona na złączonych dłoniach. Dzieci jednocześnie wykonują pięć przysiadów, starając się by piłka nie wypadła z rąk. Komu piłka upadnie, kładzie ją z powrotem na dłonie i kontynuuje ćwiczenie.
- „Tańczące misie”. Zabawa wyciszająca. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci ustawione parami trzymają się za ręce. Wkładają piłkę „ trzymając” piłkę między brzuchami. Podnoszą raz jedną, raz drugą nogę w bok, kołysząc się na boki, tańcząc jak misie.
- Podziękowanie. „Piłka przyjaźni”. Dzieci stoją w kole, podając piłkę dziecku stojącemu obok. Wcześniej ustalenie kierunku podawania piłki.
- Powrót do przedszkola.